Åter igen har det skett!
Föreningen TRIM`s Göteborgsresa blev ett oförglömligt kärt minne att lägga till i min samling.

Med Hasse som reseledare,som alltid månar om oss med sin varma härliga personlighet,åkte jag och maken återigen med på en av TRIM´s weekendresor.Den här gången som sagt med slutdestination Göteborg.
Hasse kan verkligen konsten att med det där lilla extra göra så jag längtar till TRIM´s weekendresor.

Vad sägs om att varje dag få:
En brun prasslande papperspåse med lite gott o blandat för dagen.
Gofika de lux som Hasse själv bakat….vill man ju inte missa!
God mat. Vilka smaker vi upplevt !
Åka i bekväm buss tryggt rattad av bästa Karl-Gunnar från Tuna trafik. Tack K-G!
Umgås med ett gäng trevliga och härliga medresenärer. Kram till er alla.heart

Dessutom:
Bli serverade champagne med Hasses hembakade tilltugg i bussen innan ankomst till hotellet. Det bubblade till i smaklökarna kan jag säga. Wow, vilken succekombo i smaker.
IMG_6484

När vi klev in på hotellrummet se ett fat fyllt med frukt och choklad. Gissa om vi känner oss speciella när vi reser med TRIM, jag säger då det!
IMG_1259

Ja… just ja och där emellan en mångfald av trädgårdsupplevelser och nya möten.

Här kommer lite eller snarare en hel hög med bilder från Göteborgsresan 12 – 14 augusti 2016.

Första stoppet var i Rosenlunds rosarie i Jönköping med ca 500 sorters rosor. Gissa om jag njöt fullt ut av ljuvliga rosdofter. Svar JAA….

P1030431
P1030440
P1030450

Öster om Göteborg stannade vi till hos Peter Korn. Den mannan kan gräva minsann och det för hand dessutom. I över 10 år har han ägnat sig åt att gräva och anlägga bäddar åt vildarter i sin 2 hektar stora,förr artfattiga skogstomt. Fascinerad är jag minst sagt av denna entusiam han har, Peter Korn.
-Jag försöker inte kopiera naturen, bara få en känslan av den, berättade han för mig. Jag må säga att han har lyckats!

IMG_1253
På den här bänkan ville jag sitta lääängeee, dock var den blöt av regnet så jag reste mig snabbt.
IMG_1237
IMG_1250IMG_1221
Peter Korn och Hasse Bjurling!
IMG_1252
__________________________________________________________________
Gerbianska trädgården och Råda säteri var lördagens första anhalt.
IMG_1275IMG_1284
Här har Hannu Sarenström,som ni kommer möta längre ner i inlägget,anlagt en vacker perennarabatt.
IMG_1294IMG_1305IMG_1299

Efter att ha intagit en riktig go fika de lux vid en vacker sjö så var vi redo för Gunnebo slott.

IMG_1308
En magnifik entre måste man säga, mängder av krukor med Afrikas blå lilja.Portalen nedan går inte av för hackor den heller.
IMG_1314IMG_1309IMG_1315
Av grenar i mängder var detta konstverk som slingrade sig långt upp i trädet tillverkat av. Häftigt tycker jag !
IMG_1318
Vacker köksträdgård. Måste nog själv testa lite av detta nästa år med olika blad och färg kombon bland sallad och dylikt.
IMG_1321

Ett till stopp skulle vi hinna med denna lördag. Botaniska trädgården stod nu på programmet. Vi började med en alldeles utsökt lunch med härligt fräscha smaker.
Därefter blev det till att upptäcka trädgården, som jag länge velat besöka men inte haft tillfälle att göra.
IMG_1326IMG_1374IMG_1378IMG_1381
Dahliorna var ett kapitel för sig…finns det några mer fascinerande blommor med mönster och färgkombinatiner. Det får nog bli ett alldeles eget inlägg om detta.
Ett litet smakprov kommer dock här.
IMG_1345 IMG_1356IMG_1332IMG_1360

Efter lite vilostund på vårt hotell blev vi alla alldeles mållösa när vi anlände till hotell Dorsia som blev lördagkvällens upplevelse av stora mått.
Jag har då aldrig varit på ett ställe där man kastas till en annan tidsepok,en annan värld helt enkelt, samtidigt som det utstrålades en enormt varm atmosfär kryddat med stänk av lyx och aha wow upplevelser var man än tittade. Uteterassen högst upp var en absolut favorit! Ett hett tips, besök Dorsia om du är i Göteborg och glöm inte att titta uppåt när du besöker uteterassen.
Härlig musik från 30-talet i lagom ljudnivå spelades var man än befann sig…. ljuvlig tangomusik likaså. Tänk er en härlig tango på takterassen.
En avsmakningsmeny på 7 rätter bjöds vi på. Jag har aldrig kännt såna smaker tillsammans.Helt knockad, så GOTT, så häftiga kombinationer.
Här kan du läsa mer om Dorsia.
IMG_6485IMG_6431IMG_6426
IMG_6422 IMG_6488
_______________________________________________________________________________________________________________________
Så var det söndag och dags för hemsresa. Först ett besök på Trädgårdsföreningen innan vi skulle styra färden mot Jonsereds trädgårdar och därefter, som final på resan, sen lunch hos Hannu Sarenström i Kinnekulle.
IMG_1390IMG_1392IMG_1393IMG_1400
Det var fler som hade en app som om man fotade växten man ville ha reda på namnet på så, VIPS så fick man svar. Fråga mig inte hur det går till men bra är den.smiley Maken testade appen på den här gott doftande clematisen.
_______________________________________________________________________
Jonsereds trädgårdar låg vackert precis vid vattnet.
IMG_1407IMG_1411IMG_1413IMG_1415IMG_1419
Sockerkick ingår i TRIM`s resor.
IMG_1420
Karl-Gunnar som kört oss så bra hela resan såg naturligtvis till att vi hamnade hos Hannu för en sen lunch. Tur den var sen….för denna italienskinspirerade vegetariska måltid med en hel hög superläckra rätter var verkligen ett avslut som smakar MER o FLER resor! heart
_MG_2757_MG_2764_MG_2734
Kliv bara på och känn er som hemma när ni kikat färdigt i trädgården…
_MG_2814 Hos Hannu Sarenström känner man sig alltid välkommen.

IMG_6437
IMG_6453

Nu mår jag så gott av alla fina minnen som jag sparat i min minnesbank.
Det ryktas redan nu om att det troligtvis blir en resa till Österlen med TRIM nästa sommar.
Maken och jag skriver upp oss på anmälningslistan redan NU!
Stort TACK till alla som var med på resan, vår chaufför K-G och vår reseledare Hasse.
13920711_1145077798868765_7674783569759437967_n
Vill du läsa om några av resorna som Föreningen TRIM anordnat så kan du kolla här.

/ Marie